امـاكـن تفـریحی و گـردشگـری شهـرستـان بـابــل


 

جـاذبــه هـای  دیــدنـیآب و هـوای شهـر بـابــل بـه دلـیل قـرار گرفـتن میـان کـوه و دریـا ، آب و هـوای معـتدل و مرطـوب دارد و شهـر های جنـوبی شهـرسـتان بـابــل بـه علـت دارا بودن پـوشش کـوهسـتانی و ارتفـاع زیـاد ، آب و هـوای سرد و کـوهسـتانی دارد .
رودخـانـه بـابلــرود از رودهـای مهـم این شهـر بـه شمـار می‌رود .
از جـاذبـه های اکـو تـوریستی آن ، می تـوان دامنـه های زیبـای الـبرز شمـالی ماننـد : جنـگل های لفـور و بابـل کـنار ، سدّ شیـاده ، آبگـرم معـدنی آزرو و ییـلاق شیخ موسی در بنـدپی را نیـز نـام بـُرد .

جنگلهـای طبیـعی شهـرسـتان بـابــل حـدود  ۴۹۹۳۶ هکـتار  مي بـاشد .

 

جنـگل   بـُز چفـت    -    درونکـلاء  شـرقی

دریـاچــه   کامیـکلا
این دریاچه در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل و در اطراف کوه های البرز قرار دارد . دریاچه کامیکلا دارای چشم انداز کوه و جنگل می باشد.

آب بنــدان   رمنــت
این آب بندان در روستای رمنت از توابع بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد .

 

آب بنـدان  رمنـت     -    دهستـان  فیضیــه

 



رود هــا     و      ســدّ هـا

 رودخـانــه   بـابلــرود
این رود طویل ترین رودخانه ی شهرستان بابل است که از کوه های سوادکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از غرب شهر بابل در بابلسر به دریا می ریزد.طول این رود حدوداً ۷۸ کیلومتر می باشد.مصب این رود محل خوبی برای تفریحات آبی است.عمق این رود در قسمت های مرکزی بسیار کم و در هنگام ریختن به دریا بسیار زیاد است .
بـابلــرود ، بـزرگـترين رود بـابـل . بـه طـول حـدود هشتـاد کیلـومتـر، در شهـرستـانهـای بـابــل و بـابلــسر جـاری است . اين رود كـه نـام قـدیم آن « بـاوُل » بوده است ، از ارتفـاعـات سواد کـوه و بنـدپی در جنـوب شهـرستـان بـابــل و از رشتـه کـوههـای البـرز، سرچشمـه می گـیرد. این رود در مسيـر جنوب بـه شمـال ، پس از آبیـاری اراضی كشـاورزي بنـدپی و گـذشتن از دهستـان بـابلکـنار و مغـرب دهستـان بـالا تجـن در شهـرستـان قـائم شهـر و مشـروب کـردن اراضی مـزروعی دهستـان گنـج افـروز از مغـرب شهـر بـابــل می گـذرد و وارد شهـرستـان بـابلـسر می شود و پس از آبیـاری دهکـده های جنـوبی و غـربی این شهـرستـان ، در مصب رودخـانـه بـابلـسر بـه دریـای خـزر می ریـزد. از ریـزابـه های آن کـلا رود و خـوشـرود پی است که از ارتفـاعـات بنـدپی سرچشمـه می گـیرد و پس از مشـروب کـردن اراضی مـزروعی بنـدپي و عبـور از اراضي دهستـان لالـه آبـاد در حومـه جنـوبی شهـر بـابــل بـه رود بـابــل می پیـوندد. از ریـزابـه های دیگـر این رود ، سجـاّد رود است کـه آن نیـز از ارتفـاعـات بنـدپی سرچشمـه می گـیرد و پس از عبـور از اراضی دهستـان گنـج افـروز در نـزدیکي روستـاي وَلـو کـلا ، در شانـزده کیلـومتـری جنـوب شهـر بـابــل ، بـه بـابلـرود می پیـوندد.
نخستین بار در قرن چهارم در حدودالعالم نام این رود، باوُل ضبط شده و طبق آن « رود باوُل از کوه قارن سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از مامطیر به دریای خزر می ریزد » پل محمدحسن خان در 1168 بر روی رود بابل به طول صدمتر، عرض شش متر، ارتفاع هشت متر و با هشت چشمه احداث شده است . این پل در دورة ناصری ده چشمه داشته است ... در مصب رود بابل ، ماهیهای خاویاری و ماهی سفید ( ماهی بابلی ) صید می شود.

رودخـانــه   آقــا رود
این رود کوچک که در روستای سیاه کلا محله شرقی قرار دارد پس از پیوستن به رود بابلرود به دریا می ریزد.

رودخـانــه   سحــرو
منشأ اصلی این رود کوه های بلند بخش بندپی شرقی شهرستان بابل هستند که پس از گذشتن از ییلاق ها و روستاهای بخش بندپی شرقی و شرق شهر گلوگاه به بابلرود می ریزد.

رودخـانــه   كــلارود
این رود از کوه های بخش بندپی غربی واقع در ارتفاع ۲۲۰۰ روستای فیل بند شهرستان بابل سرچشمه می گیرد.این رود حدود ۶۰ کیلومتر طول دارد و عرض آن از ۳ متر تا۳۰ متر متفاوت است.کلا رود پس از گذر از مناطق ییلاقی و جنگلی بخش بندپی غربی و روستاهای بخش مرکزی شهرستان بابل در نزدیکی پل محمدحسن خان به بابلرود می ریزد.

 

 

رودخـانــه  بابلــرود    -    شهرستـان بـابــل

 


 ســد ّ  الــبرز
این سد بزرگترین سد خاکی ایران است که بین شهرستان بابل و سوادکوه قرار دارد.از آب این سد برای کارهای کشاورزی و هم چنین برای تأمین آب شهر های اطراف استفاده می شود.

ســد ّ  شيــاده
این سد در بخش بندپی غربی شهرستان بابل در کنار روستای شیاده قرار دارد.

ســد ّ  سُـنبـل رود
این سد در ۵ کیلومتری جاده بابل کنار به شیرگاه قرار دارد .

 

ســدّ   شیــاده    -    بنـد پی  غـربی


 

آبشــار هـا      و       چشمـه هـا

آبشــار   تيــر گـن
این آبشار در روستای تیرکن و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد.

 هـفــت   آبشــار
این آبشار که دارای هفت آبشار کوچک متوالی می باشد در روستای درازکلا٬بخش بابل کنار شهرستان بابل قرار دارد.برای رسیدن به آبشار هفتم باید مسافت بسیار زیادی را طی کرد.

آبشــار   كـيمـون
این آبشار در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

آبشــار   قلعـه چی بنـد
این آبشار در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

آبشــار   تیـر گـن    -    بابلـکنــار

 

چـشمــه آبگــرم   آرزو
این چشمه ی آب گرم در روستای ازرو از توابع بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد. که دارای جاذبه های توریستی فراوانی می باشد.

 چـشمــه آبمعـدنی  سنگ نـو
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

چـشمــه آبمعـدنی  مـوزی یک
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

چـشمــه آبمعـدنی  سنگ تـاپ
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

 

  آب معـدنی  سنـگ تـاپ    -    بنـد پی  شـرقی

 

 

ییــلاق هـا

 شيـخ مـوسـي
این ییلاق در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

فيـل بنــد
این ییلاق مرتفع ترین ییلاق استان مازندران است که در بخش بند پی غربی شهرستان بابل قرار دارد.در این ییلاق یک تپه ی بلند قرار دارد که از بالای آن می توان شهر های شهرهایی مانند ساری٬نوشهر٬قائمشهر و شهر های اطراف را دید. روستای فیل بند در ارتفاع حدود ۲۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده است و آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد...

شـالينـگ چـال
این ییلاق که از سردترین ییلاق های مازندران است در بخش بندپی شرقی قرار دارد.

ور زنــه
این ییلاق در منتهااليه مرز جغرافيايي بابل واقع شده كه براي رسيدن به اين روستاي كوهستاني زيبا و بكر بايد از مسير سخت و دشوار با پيچ هاي خطرناك عبور كرد.اين روستا توسط كوههاي اطراف آن احاطه شده و داراي آب بسيار گوارا و سرد مي باشد كه مورد توجه بسيار بازديد كنندگان قرار گرفته است.اگرچه اين روستا نيز مانند بسياري از روستاهاي كوهستاني مازندران در اثر زلزله سال 1318 بكلي تخريب شد ولي دوباره آباد گرديد.ورزنه در سال 1379 به كارفرمايي شركت مخابرات استان مازندران (مديرعامل خسروي) واجراي سيدحسن حسيني اصل، داراي يك مركز مخابراتي راديويي گرديد.ساخت اين مركز مخابراتي در حالي انجام گرديد كه اين روستا از يك مسير امن برخوردار نبود.روستاي ورزنه از سمت غرب به روستاهاي اندوار و نشل آمل، از سمت جنوب بعد از طي مسافت بسيار دشوار به شيخ موسي مي رسد.

 

 ییـلاق  شیخ مـوسی     -    بنـد پی  شـرقی


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

    این نظر در تاریخ 1392/1/10/6 و 12:27 دقیقه ارسال شده.

    با سلام و درود و تبریک سال نو
    از اطلاعات شما در این وبلاگ بسیار ممنونم اما نکته ای که میخواستم به شما یادآوری کنم آدرس دقیق تر این اماکن است چراکه برای کسانیکه بومی استان یا شهرستان نیستند دستیابی به این اماکن آسان نیست..
    از تلاش و زحمات شما سپاسگزارم.

    این نظر در تاریخ 1392/1/10/6 و 12:23 دقیقه ارسال شده.

    با سلام و درود و تبریک سال نو
    از اطلاعات شما در این وبلاگ بسیار ممنونم اما نکته ای که میخواستم به شما یادآوری کنم آدرس دقیق تر این اماکن است چراکه برای کسانیکه بومی استان یا شهرستان نیستند دستیابی به این اماکن آسان نیست..
    از تلاش و زحمات شما سپاسگزارم.

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: